Virtain Yhdistys juhlii tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuotta!

Yhdistyksen historiaa

Mannerheimin Lastensuojeluliitto perustettiin 4.10.1920 aivan toisenlaisessa Suomessa kuin nykyinen. Merkittävä yllyke valtakunnallisen järjestön perustamiselle oli halu pitää hyvää huolta kaikista lapsista. Liiton tarkoitukseksi kirjattiin kaikki lastensuojelutyö, mikä ei lain mukaan kuulunut kunnille tai valtiolle. Liiton perustajajäseniin kuuluivat marsalkka Carl Gustav Mannerheim, hänen siskonsa ylihoitaja Sophie Mannerheim, kouluneuvos Erik Mandelin sekä lastentautiopin professori Arvo Ylppö. Heistä jälkimmäinen piti tärkeimpänä imeväiskuolleisuuden pienentämistä. Imetys, asuinolojen kohentaminen ja hygienian parantaminen olivat liiton ensimmäisten haasteiden joukossa. Niihin ryhdyttiin valistustyön keinoin. Liitto rakensi maan kattavan neuvolajärjestelmän, jonka ylläpito siirtyi kunnille 1940-luvulla.

Suomessa oli kymmenen vuotta järjestön perustamisen jälkeen jo yli 500 MLL:n paikallisyhdistystä. Näiden joukossa, nyt jo sata vuotta sitten sai Virratkin omansa ja toiminta on jatkunut siitä lähtien.

Virtolaisten perheiden asialla

Paikallisyhdistyksen tehtävät ovat muuttuneet vuosikymmenten kuluessa valtavasti. Alkutaipaleen valistus- ja hoivatyö on korvautunut vähitellen toisenlaisella toiminnalla. Nykyisin Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallistoiminta on vahvasti vertaisuuteen perustuvaa. Äidit ja isät yhdessä miettivät, millaista toimintaa he paikkakunnan lapsiperheille haluavat järjestää. Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistyksen kautta mahdollisuudet vaikuttamiseen ovat erinomaiset.

Viimeisen vuoden aikana Virtain yhdistys on järjestänyt mm. perhekahvilatoimintaa, luennoitsijoita, vappujuhlan ja discoja perheen pienimmille. Myös Joulupuu-keräys toteutuu Virroilla joka vuosi.

MLL:n toiminnan perusta on paikallinen vapaaehtoistoiminta. Sataan vuoteen mahtuu aivan uskomaton määrä työtä, jota vapaaehtoiset kuntalaiset ovat tehneet paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden tuella. Yhtä kaikki, tavoitteena on aina ollut lasten ja heidän perheidensä hyvinvoinnin vahvistaminen.

Tuntiessasi halun olla mukana hienossa ja vireässä yhdistyksessä jäsenenä, tukijana, osallistujana tai toimijana, olet lämpimästi tervetullut. Tekemistä ja tekemisen iloa riittää – jatketaan tärkeää ja hyvää työtä Virtain lasten, nuorten ja perheiden hyväksi!